Tuesday, August 23, 2011

MerdekaReview

23.08.2011 - 12:15 Uhr

Jikalau dibandingkan, tahun 2010 adalah tahun di mana ekonomi bangkit semula selepas keluar dari kemelut ekonomi dunia, pada masa yang sama tidak berdepan dengan krisis lonjakan harga makanan dan petroleum, bahkan bukan tahun pilihan raya. Namun demikian, kos perbelanjaan operasi kerajaan Najib pula mencatat lebihan kos RM13.9 bilion, mengakibatkan defisit 5.6% pada tahun 2010, lebih tinggi dari anggarannya 5.3%.
23.08.2011 - 01:04 Uhr
Ini ialah kali ketiga dalam satu bulan, Kerajaan Barisan Nasional telah terpaksa memberi reaksi kepada pengumuman-pengumuman ekonomi oleh Pakatan Rakyat dengan meniru cadangan-cadangan yang diutarakan.
22.08.2011 - 11:42 Uhr
Seandainya 3.7 juta pengundi diagihkan kepada 222 kawasan pengundian, maka secara puratanya setiap kawasan pengundian mengalami penambahan 17 ribu orang pengundi. Jikapun hanya 30% daripada golongan ini keluar mengundi, ia bakal menambah 6,000 undi - cukup untuk mengimbangi impak daripada undi dari pengundi hantu, undi pos dari polis dan tentera (seandainya belum dimansuhkan ketika itu).
20.08.2011 - 05:55 Uhr
Mungkinkah rakyat Malaysia akan menikmati tadbir urusyang lebih baik jika berpuluh-puluh atau beratus-ratus juta dibelanjakan untuk syarikat syarikat perhubungan awam asing berbanding dibelanjakan untuk membersihkan sistem pilihan raya, memperkenalkan usaha anti-rasuah yang lebih cekap, memperkasakan komuniti ekonomi yang kurang terbela dan melabur dalam infrastruktur awam yang mapan.
19.08.2011 - 11:27 Uhr
KEADILAN dengan ini mendesak Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kewangan untuk menghentikan perbincangan dengan Sapura tentang program NCO ini sehingga inkuiri penuh diadakan sama ada sistem baru ini benar-benar diperlukan untuk dibuat dengan kepuasan pihak ATM.
19.08.2011 - 03:39 Uhr
Pentadbiran UMNO-BN mampu membelanjakan sejumlah besar wang hasil cukai rakyat ke atas untuk kos pengiklanan untuk menonjolkan ETP namun ujian sebenar kejayaan adalah di peringkat akar umbi. Seandainya hasil ekonomi tidak dinikmati di peringkat bawahan, rakyat tidak akan bertolak ansur lagi dengan pendekatan Perdana Menteri Najib Razak yang selalu membuat pengumuman ekonomi secara besar-besaran namun gagal dari aspek pelaksanaan.
19.08.2011 - 02:32 Uhr
Dalam pendedahan baru-baru ini, kerajaan didakwa "mendahulukan rakyat" dengan membelanjakan wang rakyat dalam kempen publisiti politik kotor. Kerajaan menyatakan projek berkaitan berfungsi untuk mengendalikan kempen media di peringkat antarabangsa dan menjalankan beberapa aktiviti promosi Malaysia. Namun demikian, Sarawak Report telah mendedahkan bahawa apa yang dikendalikan oleh projek tersebut bercorak aktiviti politik kotor yang melibatkan serangan peribadi dan publisiti palsu melalui program televisyen dan blog.
18.08.2011 - 04:36 Uhr
Zunar menambah, "Ia juga merupakan satu isyarat kepada kerajaan Malaysia untuk menghentikan segala bentuk ancaman, ugutan dan tindakan jenayah terhadap saya dan artis-artis lain di Malaysia, kerana masyarakat seni di seluruh dunia sedang memerhatikan segala tindak-tanduk mereka."

Sabahdaily

23.08.2011 - 05:16 Uhr


Perkembangan terbaru dalam arena politik negara membuktikan bahawa adanya keretakan dalam pentadbiran Perdana Menteri, Najib Razak dakwa Pakatan Rakyat.

Kenyataan Najib yang menyatakan pilihan raya akan diadakan pada bila-bila masa sahaja membuktikan ada pergolakan dalaman yang gagal disembunyikan gagasan itu.

Malah ia disusuli oleh perkembangan semasa terdapatnya halangan atau bantahan daripada pimpinan di bawah Najib ke atas inisiatif perdana menteri itu yang membabitkan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) mengenai reformasi pilihan raya.

Menurut Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Pakatan katanya yakin, Najib akan melakukan lebih banyak pembaharuan dalam PSC yang akan dilewatkan pelaksanaannya memandangkan beliau perlu mendapatkan sokongan terlebih dahulu dan berusaha mengatasi bantahan dalam pentadbirannya sendiri.

Portal The Malaysian Insider yang memetik Mohamad melaporkan, beliau percaya tindakan Najib yang dilihat berundur ke belakang daripada inisiatifnya, menunjukkan beliau sedang “membeli masa” agar Perdana Menteri keenam itu boleh mendapatkan sokongan kakitangan kerajaan dan pengundi atas pagar menjelang pilihan raya umum.

“Saya tidak fikir Najib dan BN serius untuk membawa pembaharuan,” kata beliau selepas melancarkan kempen antiharga barang naik, menggunakan nama Protes BN, di ibu negara semalam.

“Mereka hanya membuka injap untuk melepaskan tekanan tetapi tidak serius mengadakan pilihan raya bebas dan adil. Ya, mereka cuba beli masa,” katanya lagi merujuk kepada kesan perhimpunan Bersih di ibu negara pada 9 Julai lalu, yang diadakan untuk menuntut pembaharuan pilihan raya.

Kelmarin, Najib berkata pilihan raya umum ke-13 boleh diadakan bila-bila masa dan tidak akan bergantung pada prosiding jawatankuasa pilihan khas Parlimen yang dibentuk untuk membincangkan isu-isu berkaitan dengan pilihan raya.

Jawatankuasa PSC itu akan dibentuk Oktober ini.

Bagaimanapun kelmarin, Perdana Menteri memberitahu oleh kerana jawatankuasa itu akan terbubar dengan sendiri bersama pembubaran parlimen, apa sahaja pembaharuan yang boleh dilaksanakan akan diadakan terlebih dahulu.

“Pilihan raya boleh diadakan bila-bila masa, tiada apa-apa kaitan dengan jawatankuasa pilihan khas parlimen. Ada perkara yang boleh dijalankan lebih awal,” kata beliau selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno.

Namun menurut Mohamad yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu, tindakan Najib ini menyebabkan beberapa kumpulan dalam Umno tidak berpuas hati dengan pembaharuan Najib dan cuba mewujudkan kebangkitan ke atas kepimpinan beliau dan perikatan yang dipimpinnya.

Beliau menamakan pertubuhan bukan kerajaan seperti Penawar dan Amanah Merdeka yang diketuai oleh veteran-veteran Umno.

Oleh itu kata Mat Sabu, Najib cuba mendapatkan sokongan daripada tempat-tempat lain.

“Saya tidak fikir beliau cuba menyatukan sokongan veteran Umno tetapi membeli masa pegawai-pegawai kerajaan dan menjawab Buku Jingga (dikeluarkan Pakatan Rakyat),” kata beliau.

Sementara itu, ahli parlimen Ipoh Timur memberitahu, Najib kemungkinan cuba untuk mengadakan inisiatif baru susulan perhimpunan Bersih 2.0 bulan lalu tetapi gagal ekoran tentangan daripada Umno sendiri.

“Beliau tidak boleh keluar daripada bangkangan, kritikan jelas daripada pihak berpendirian keras seperti Muhyiddin,” kata Lim merujuk kepada timbalan Najib, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Selasa lalu, Muhyiddin menegaskan sistem pilihan raya semasa adalah adil dan telus, dan hanya memerlukan sedikit penambahbaikan.

“Mereka tidak boleh gembira dengan idea itu apabila mereka selama ini mempertahankan bahawa tidak ada apa-apa kekurangan dalam sistem semasa,” kata Kit Siang. -tvsnews

23.08.2011 - 05:14 Uhr


BARISAN Nasional (BN) perlu terus berusaha mencari penyelesaian terhadap isu tuntutan tanah adat oleh penduduk di Sabah, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Beliau berkata ketika daerah Kota Marudu sedang menyelesaikan tuntutan tanah bertindih yang sudah berlarutan, masalah yang tidak ada kesudahannya berlaku di kawasan jiran Pitas; apabila penduduk kampung menuntut tanah mereka yang sedang dibangunkan oleh Lembaga Kemajuan Perhutanan Sabah (Safoda) dan Begaraya Sdn Bhd.

Ongkili berkata Pitas boleh menggunakan model Kota Marudu untuk mencari penyelesaian berhubung isu tuntutan tanah adat.

Katanya baru-baru ini, kerajaan negeri bersetuju bahawa 1,000 keluarga yang terjejas di 35 kampung di Kota Marudu yang mempunyai tuntutan bertindih dengan Safoda dan Begaraya, masing-masing diberikan tanah seluas 20 ekar.

"Saya meminta Jabatan Hasil Bumi dan Jabatan Tanah dan Ukur mengambil tindakan segera bagi menyelesaikan tuntutan tanah adat tersebut," katanya semasa merasmikan mesyuarat agung tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Banggi, di sini hari Ahad.

Beliau berkata adalah tidak adil sama sekali dan mencekik darah apabila syarikat besar, yang mendapatkan kelulusan tanah sementara, menggunakan jentolak untuk meratakan tanah yang diusahakan oleh penduduk secara turun-temurun.

Ongkili, yang juga Timbalan Presiden PBS, berkata partinya telah menerima banyak aduan daripada penduduk pribumi dari seluruh Sabah bahawa tanah adat mereka diceroboh oleh syarikat-syarikat gergasi yang mendakwa mendapat kebenaran kerajaan negeri untuk membangunkan semula kawasan berkenaan.

"Isu ini boleh mengakibatkan rasa tidak puas hati serta boleh mencetuskan kemarahan di kalangan penduduk kampung," kata Ongkili.

Katanya beliau yakin BN mempunyai formula dan keupayaan untuk menyelesaikan isu tersebut. (BERNAMA)
23.08.2011 - 05:13 Uhr


PEMBERIAN Diesel bersubsidi oleh kerajaan kepada para nelayan bertujuan untuk membantu golongan berpendapatan rendah dalam meningkatkan taraf kehidupan mereka.

Bantuan diesel bersubsidi yang diberikan Kerajaan kepada para nelayan ini telah disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu apabila berlaku rasuah dan penyelewengan. Keadaan ini menimbulkan keraguan dan kebimbangan di kalangan rakyat kerana jika penyelewengan diesel bersubsidi ini berlaku, bermakna telah melibatkan penyelewengan wang rakyat dan usaha membantu golongan berpendapatan rendah akan terbantut.

Adalah dianggarkan Kerajaan menanggung kerugian sebanyak RM257 juta bagi tempoh lima tahun atau purata RM50 juta setahun. Perkiraan ini dibuat berasaskan anggaran paling minimum iaitu lima peratus daripada jumlah subsidi yang diluluskan Kerajaan untuk golongan nelayan. Bagi tempoh lima tahun iaitu 2006 hingga 2010, Kerajaan telah meluluskan peruntukan subsidi diesel sebanyak 5.1 billion liter kepada nelayan.

Berdasarkan maklumat dan aduan yang diperolehi, terdapat individu-individu yang terlibat dalam penyelewengan diesel ini telah memberi suapan kepada pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi mengelakkan diri daripada dikenakan sebarang tindakan ke atas penyelewengan diesel yang telah dilakukan.

Manakala Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) dikatakan menjadi dalang kepada penyelewengan subsidi diesel bernilai jutaan ringgit ini. Turut dilaporkan yang menjadi ejen perantara dalam isu ini ialah pengusaha jeti, pemilik bot, pemilik tangki minyak haram dan individu yang memiliki depot.

Apa yang menarik dalam kes ini ialah jenayah rasuah, penyelewengan dan ketirisan subsidi diesel dibongkar hasil daripada risikan bersama 80 orang anggota serta pegawai dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPPNKK).

Dalam operasi yang dinamakan ‘Ops Nano’, SPRM dan KPDNKK telah berjaya menahan 36 individu serta menyita 458,000 liter diesel bernilai lebih setengah juta ringgit. Wang suapan bernilai RM90,000.00 turut dirampas daripada anggota Persatuan Nelayan Kawasan (PNK).

Mereka yang ditahan adalah terdiri daripada 16 orang di Perak, tujuh orang di Sarawak, lima orang di Pahang, dua orang di Kedah, tiga orang di Johor dan seorang di Perlis. Kesemua individu yang ditahan terdiri daripada tujuh pengusaha jualan diesel, ejen PNK, pengusaha jeti, ‘orang tengah’ dan pemandu lori tangki.

Ketirisan diesel ini dikesan bermula dari depoh kerajaan yang menjual bekalan bahan bakar itu kepada PNK, kilang, kawasan sempadan dan tangki simpanan bekalan. Bermula daripada ejen PNK, bekalan itu akan dijual kepada tangki simpanan bekalan dan bot nelayan yang seterusnya dijual kepada peraih kapal tangki, bot nelayan asing, kilang atau ke sempadan.

Dalam pada itu, sistem dan prosedur berhubung kemampuan penggunaan teknologi nanotag dalam pengurusan subsidi diesel mula dipersoalkan. Begitu juga dengan keberkesanan sistem fleet card e-diesel sehinggakan penyelewengan dan ketirisan masih tetap berlaku.

Kadar permintaan terhadap minyak diesel bersubsidi yang tinggi di kalangan pengusaha industri adalah antara faktor utama ketirisan ini. Harga jualan diesel subsidi secara haram ini jauh lebih rendah berbanding harga yang dikenakan kepada pihak industri.

Semasa operasi dijalankan, harga diesel bersubsidi bagi nelayan ditetapkan pada kadar RM1.25 seliter manakala bagi pengusaha industri pula pada kadar RM1.90 seliter. Harga jualan diesel bersubsidi di pasaran gelap adalah di antara RM1.60 seliter ke RM1.70 seliter.

Diesel bersubsidi untuk golongan nelayan ini juga bukan sahaja mendapat permintaan tinggi dalam kalangan pengusaha industri tempatan, malah menarik minat pemborong-pemborong di negara-negara jiran.

Dalam hal ini, berlaku pula kes penyeludupan diesel bersubsidi ke negara-negara berkenaan. Kesannya, golongan nelayan tetap miskin kerana tidak dapat menikmati kemudahan yang disediakan oleh kerajaan bagi membantu meningkatkan pendapatan dan memajukan kehidupan mereka.

Isu ketirisan ini tidak akan berakhir dengan hanya bergantung kepada penguatkuasaan yang tegas sahaja, malah semua pihak yang bertanggungjawab perlu sentiasa melaksanakan tugas, menyelia serta membuat pemantauan berterusan.

Sehubungan dengan itu, satu kajian menyeluruh dijalankan oleh SPRM bersama KPDNKK bagi mengenalpasti kelemahan dalam sistem dan prosedur serta tatacara pengagihan diesel bersubsidi.

Oleh : SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
23.08.2011 - 05:04 Uhr


Penafian Najib terhadap AS$24mil cincin dan mertua Mafia tidak meyakinkanAkhirnya, Perdana Menteri Malaysia Najib Razak memecah kesunyian mengenai pPenafian Najib terhadap AS$24mil cincin dan mertua Mafia tidak meyakinkanembelian cincin berlian biru isterinya yang didakwa bernilai AS $ 24 juta besan dan mengenai dakwaan beliau dari Kazakhstan adalah sebahagian daripada geng Mafia Rusia. Sekarang, mungkin lebih baik jika dia telah berdiam diri sahaja.

Pendedahan yang telah dibuat menunjukkan bahawa beliau menggunakan kekerasan fizikal dan imejan untuk menutup reputasi beliau selepas Kompas, sebuah akhbar Indonesia mendedahkan laporan pada 4 Ogos lepas mengenai keterlaluan ahli keluarganya.

"Adakah Kompas menarik balik laporan mereka dan memohon maaf kerana silap melaporkan dan memfitnah Najib atau adakah editor Kompas yang menemu bual Najib hanya meminta maaf atas ihsan kerana memalukan beliau setelah mereka berjumpa? Juga, mengapa pula kebetulan Najib tiba-tiba bersetuju untuk ditemuduga pihak Kompas? Kelihatan ini seperti langkah kurang bijak, satu lagi kesilapan yang memalukan.” Kata Timbalan Presiden PKR, Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

Malah, semakan ke atas laman web Kompas menunjukkan hanya laporan yang bertajuk PM Datuk Seri Najib Tun Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia yang wujud. Eekmal Ahmad juga mengesahkan bahawa tidak ada penarikan balik artikel yang bertarikh Ogos 4 itu.

Walau bagaimanapun, itu tidak mematahkan para penasihat Najib daripada mendakwa bahawa laporan pihak Kompas itu adalah palsu. Bernama, sebuah agensi berita nasional Malaysia juga melaporkan bahawa Kompas telah memohon maaf untuk "laporan yang berunsur fitnah itu".

"Laporan ini mendakwa dua masalah penting dalam kerajaan BN Najib. Satu adalah kurangnya ketelusan dalam urusan kewangan dikalangan pemimpin-pemimpin UMNO dan keluarga mereka. Dan yang kedua; skandal tidak berkesudahan membabitkan wang dan harta. Mereka boleh menafikan sekeras-kerasnya tetapi orang ramai sudah tidak percaya kepada mereka, "Naib Presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.

Peluang untuk menangkis, bukan menarik balik

Dalam temubual Kompas yang terbaru, Najib menafikan Rosmah telah memesan cincin tersebut. Dan ia sebenarnya adalah sebahagian daripada mas kahwin dan anak perempuan beliau Nooryana dan hadiah khas kepada Wanita Pertama Malaysia.

"Cincin ini tidak dipesan oleh Rosmah sama ada untuk dibeli atau untuk dipertunjukkan kepada pihak-pihak tertentu," Kompas melaporkan Najib sebagai berkata pada hari Ahad.

Najib juga menafikan bahawa Maira Nazarbayev (kanan), ibu mertua Nooryana anak perempuannya, dikaitkan dengan "mafia Rusia". Beliau memberitahu Kompas bahawa gambar barang itu telah digunakan oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kepentingan politik untuk disebarkan keseluruh negara sebelum pilihanraya yang dijangka boleh diadakan seawalnya tahun ini juga. Walaubagaimanapun,Najib enggan memberitahu tarikh sebenar.

PM Malaysia ini juga berkata laporan Kompas itu memudaratkan pentadbiran beliau kerana ia berkaitan dengan Rosmah dan Perimekar Sdn Bhd, syarikat yang terlibat dalam komisen kontroversi untuk urusniaga kapal selam Scorpene yang mana Najib telah dituduh menerima rasuah.

Wartawan berkata, seadilnya, Kompas telah memberikan Najib peluang untuk menyangkal laporannya. Tetapi mereka menyatakan bahawa mereka tidak menarik balik atau membuat kenyataan bahawa laporan itu adalah palsu. Ia juga memberitahu bahawa Najib juga tidak menawarkan apa-apa penjelasan. PM itu semata-mata menafikan dakwaan dan berharap orang ramai akan mempercayai beliau. Tiada langsung maklumat terperinci diberikan.

SPRM menikus, seperti juga pendirian mereka terhadap dakwaan ke atas Rosmah

Sebaliknya, seperti yang dikatakan oleh pemimpin PKR Badrul Hisham Shahrin, terdapat bukti yang kelihatan berkait dengan cincin Rosmah. Maklumat mengenai import cincin tersebut muncul dalam pangkalan data Jabatan Kastam negara Malaysia

Badrul telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tetapi tiada tindakan susulan diambil. Pihak Kastam juga tidak menawarkan sebarang penjelasan. "Najib melakukan perkara yang sama sepeti Rosmah; mengelak daripada isu sebenar," kata Badrul.

Rosmah ,dua minggu lalu telah berkata bahawa beliau tidak akan memberi penjelasan terhadap spekulasi itu. Beliau juga cuba untuk menarik simpati orang ramai dengan berkata bahawa beliau sudah biasa diburuk-burukkan oleh musuh-musuh beliau.

Tetapi ramai rakyat Malaysia tidak bersimpati dengan beliau. Sebaliknya,beliau dikecam kerana tidak menafikan hal tersebut. Media kerajaan juga diselar kerana membuat kesimpulan mereka sendiri bahawa Rosmah telah menafikan pembabitan beliau dengan cincin tersebut demi membantunya untuk menutup hal sebenar.

Selain itu, kedua-dua suami dan isteri ini masih belum menjelaskan kepada Parlimen mengenai perbelanjaan besar lawatan ke luar negara mereka, rungut para penggubal undang-undang dari pihak pembangkang.

Kaitan dengan Khairy?

Tetapi perkembangan yang paling menarik daripada keseluruhan isu ini adalah cara Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin mengalih pandangan rakyat kepada berita terkini. Menggunakan Twitter, beliau cuba menarik perhatian kepada laporan Kompas dengan menyalahkan de-facto Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim, yang sememangnya seorang tokoh yang popular di Jakarta.

Khairy dengan tidak membuang masa melibatkan diri dalam pertikaian berpanjangan di Twitter dengan ahli parlimen pembangkang Dzulkefly Ahmad mengenai isu Najib dan keluarganya yang membawa rombongan besar ke Kazakhstan menggunakan wang kerajaan untuk pertunangan anak perempuannya pada bulan Jun lepas. Walaupun ia seiring dengan lawatan rasmi, majoriti daripada ahli rombongan dijemput untuk menghadiri majlis pertunangan mewah anak Najib dan bukannya untuk tugas rasmi.

Namun begitu, Khairy dituduh sengaja menarik perhatian kepada penyalahgunaan dana awam oleh Najib. Sejurus selepas laporan Kompas itu diterbitkan pada 4 Ogos lepas, Khairylah yang didakwa membekalkan berita tersebut kepada Kompas

"Diketahui umum bahawa Kompas akhbar Indonesia yang diusahakan oleh Ketua Paramount Pakatanis '. Info disalur oleh Pakatanis. Sekarang ditangkap berbohong Padan Muka," pos Khairy dalam Twitter pada hari Ahad.

Pembantu Anwar Eekmal Ahmad segera memberi tindak balas.

"Khairy, anda berbohong! Sehingga jam 3.48 waktu KL, Kompas menegaskan ia tidak memohon maaf kepada Najib Tun Razak. Kompas hanya membuat satu temu bual!" pos Eekmal di Twitter.

"Jangan cuba putar belit bro. Anda tweet bahawa Kompas memohon maaf. Anda sekutukan Kompas dengan Pakatan Rakyat. Anda benci PR, saya faham. Tetapi jangan rosakkan imej Kompas!"

- Malaysia Chronicle
23.08.2011 - 05:01 Uhr


Pejuang pemberontak meraikan kejayaan mereka di daerah Qarqarsh hari ini, sehari selepas menguasai sebahagian besar Tripoli, namun lokasi Muammar Gaddafi belum dikenal pasti. — Foto ReutersTRIPOLI, — Sementara kumpulan pemberontak mendakwa sudah pun menguasai 95 peratus Tripoli dan sebahagian besar penduduk tempatan meraikan kejayaan itu — satu persoalan sedang bermain di fikiran pelbagai pihak di seluruh dunia — di mana Muammar Gaddafi sekarang?

Dua anaknya telah ditangkap oleh pemberontak semalam.

Laporan petang ini (waktu Malaysi) menyebut bahawa seorang anak Muammar sedang mengetuai tentera kerajaan ke atas Tripoli manakala seorang lagi anak beliau Al-Mutassim masih berada dalam bangunan Bab Al-Azizya.

Pengerusi Majlis Peralihan Nasional (NTC) Mustafa Abdul Jalil berkata tiada siapa pun tahun di mana Muammad berada sekarang.

Laporan Reuters memetik televisyen Al Arabiya berkata tiada perundingan setakat ini antara majlis tersebut dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengenai nasib Saif al-Islam, salah seorang anak Muammar yang ditangkap.

Perdana Menteri Libya Al Baghdadi Ali al-Mahmoudi dan ketua kesatuan televisyen negaranya Abdallah Mansour dilaporkan berada di pulau Tunisia, Djerba.

Laporan minggu lalu bahawa kumpulan pemberontak dan kerajaan Muammar mengadakan perundingan di pulau itu dinafikan oleh kedua-dua pihak.

Muammar, 69, yang sudah 42 tahun menerajui Libya, semalam meminta rakyatnya menentang kehadiran pemberontak.

“Saya di Tripoli,” kata beliau kepada TV Libya menerusi telefon.

“Keluar, saya bersama anda sehingga detik akhir,” kata beliau.

“(Muammar) Gaddafi sudah habis. Kita bebas sekarang,” kata seorang anggota pemberontak, Abdullah kepada Reuters.

Laporan BBC menyebut Muammar tidak kelihatan di khalayak sejak Mei lalu dan kemunculan menerusi televisyen dilaporkan pertengahan Jun lalu ketika bermain catur dengan Presiden Persekutuan Catur Sedunia Kirsan Ilyumzhinov.

Jika benar beliau masih berada di kediamannya di Tripoli, maka kedudukannya boleh disahkan dalam beberapa jam, kata laporan itu.

Pertempuran sengit dilaporkan di sekitar kawasan kediamannya, Bab al-Azizya.

Sehingga itu lokasi beliau berada kekal spekulasi dan misteri.

Satu lagi khabar angin menyebut Muammar sudah pun meninggalkan Tripoli dan bergerak ke kawasan kelahirannya Sirte, kawasan pantai barat atau rumah warisan Sabha, selatan Libya.

Bagaimanapun ada juga maklumat yang menyebut beliau sudah pun meninggalkan Libya.

Afrika Selatan, yang mengetuai usaha-usaha perantaraan Kesatuan Afrika untuk mencari penyelesaian kepada krisis telah menafikan ia menghantar pesawar-pesawat ke Libya bagi membantu Muammar keluar dari negara utara Afrika.

“Kerajaan Afrika Selatan ingin menafikan khabar angin dan dakwaan bahawa ia telah menghantar kapal terbang ke Libya untuk membawa keluar Muammar dan keluarganya ke lokasi tidak didedahkan,” kata Menteri Luar Maite Nkoana-Mashabane.

Dalam pada itu, anggota kumpulan pemberontak berkata Muammar dan beberapa anggota keluarganya dilaporkan berada dekat dengan sempadan Algeria. -TMI
23.08.2011 - 04:59 Uhr


Dalam keadaan serba daif tanpa mempunyai peruntukan dana berbilion ringgit, Jawatankuasa Bajet Pakatan Rakyat berjaya menghasilkan kajian untuk membebaskan rakyat daripada belenggu ekonomi, dengan menumpukan kepada 60 peratus isi rumah Malaysia yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

Dua minggu setelah jawatankuasa Pakatan tersebut membuat pengumuman itu, kerajaan Barisan Nasional tanpa segan-silu telah meniru pendekatan itu.

Semalam, kerajaan BN mengumumkan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) sedang mengenal pasti langkah terbaik bagi membantu golongan berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Media melaporkan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah menyatakan kerajaan BN memandang serius perkara itu kerana mendapati golongan yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan menerima kesan secara langsung ekoran kenaikan harga barang.

Pandai tiru, malu mengaku

Walau pun BN malu untuk mengakui ia meniru cadangan pembangkang, ini tidak menjadi hal kepada Pakatan kerana ia adalah sebahagian usaha untuk mewujudkan satu budaya baru, iaitu budaya berbincang dasar dan persaingan dasar yang sihat dan ilmiah supaya kesimpulan yang baik dapat dicapai.

“Dan yang terbaik itu perlu dilaksanakan oleh mana-mana kerajaan demi kebaikan rakyat,” kata Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong yang menganggotai jawatankuasa bajet alternatif Pakatan.

Beliau menambah, Pakatan telah pun bersedia bersikap terbuka jika BN berhasrat untuk meniru bajet Pakatan, asalkan yang beroleh faedah ialah rakyat jelata.

Liew turut berharap BN meniru idea Pakatan secara lebih meluas lagi, termasuk mengubah dasarnya kerana tumpuan masa kini terhadap kroni mereka sahaja telah menjejaskan kehidupan rakyat.

Apa pun, walau pun memang baik untuk BN meniru perkara-perkara yang baik demi kebaikan rakyat, ia agak memalukan kerana BN terpaksa mencuri idea orang lain tanpa memberi pengiktirafan yang sewajarnya.

Apatha lagi apabila disedari bahawa berbilion ringgit wang rakyat dan hasil negara digunakan untuk mewujudkan pelbagai entiti yang semakin sukar untuk dihafal nama-mana mereka seperti Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Transformasi Kerajaan (GTP), Aktiviti Ekonomi Utama Nasional (NKEA), Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan banyak lagi.

Begitu juga dengan program-program ekonomi yang berbunyi seperti kedai cenderamata, contohnya kedai barang 1Malaysia di bawah Projek Transformasi Kedai Runcit (Tukar), yang mana ia pula diletakkan di bawah Projek-Projek Permulaan (EPP).

Apa guna kedai 1Malaysia jika kroni bermaharajalela

Jadi apa peranan kedai 1Malaysia jika masalah ekonomi yang berpunca daripada kemelut ekonomi cpitaan BN melalui kronisme dan salah guna kuasa terus berleluasa?

Masalahnya ialah walau pun puluhan singkatan nama diwujudkan dengan belanja yang amat besar, pembaziran, salah guna sumber kewangan dan member keutamaan kepada kroni masih menjadi amalan lumrah kerajaan BN.

Liew menjelaskan monopoli yang wujud sekarang menyebabkan rakyat menderita kesan kenaikan harga dan tekanan belanja keluarga, dan ini akan berterusan bagi bulan-bulan mendatang.

Sayangnya, apabila rakyat berdepan dengan masalah serius ini, kerajaan BN bersikap seperti melepaskan batuk di tangga. Selain program-program bersifat kosmetik yang indah dengan singkatan-singkatan nama, BN seperti mana biasa apabila gagal menyelesaikan masalah rakyat, hanya mampu menyalahkan pihak luar.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, dipetik media sebagai berkata, kerajaan BN tidak mempunyai kuasa menentukan kenaikan harga barang kerana ia “ditentukan oleh pasaran dunia”.

Persoalannya ialah, adakah pasaran dunia bertanggungjawab dengan keputusan kerajaan BN memberi monopoli padi dan beras kepada Bernas atau monopoli kartel MAS- Air Asia yang bakal menghadkan pilihan rakyat dan seterusnya menghadapi kemungkinan kenaikan tambang udara?

Persoalannya ialah, adakah pasaran dunia bertanggungjawab dengan keputusan kerajaan BN untuk memotong subsidi bagi barang dan perkhidmatan keperluan rakyat sedangkan subsidi untuk kroni-kroni dikekalkan?

Persoalannya ialah, adakah pasaran dunia bertanggungjawab dengan masalah korupsi, kronisme dan salah guna kuasa kerajaan BN yang menyebabkan ekonomi terbantut?

Mangsanya tetap rakyat jelata

Yang telah, sedang dan akan terus menjadi mangsa jika BN kekal berkuasa ialah rakyat jelata. Malah kalangan Melayu, khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana rendah, yang menyangka UMNO dan BN adalah pelindung mereka buat selama-lamanya adalah antara yang paling teruk dilanda kesan kemelut ekonomi negara.

Justeru, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, sewaktu melancarkan kempen anti-harga barang naik atau “Protes BN” semalam, telah meminta orang Melayu mengikis sikap acuh tak acuh berhubung isu rasuah dan salah guna dana awam.

Beliau berharap orang Melayu meniru sikap positif kaum Cina yang berani bertegas dalam pilihan raya untuk menolak calon-calon dari parti pemerintah yang tidak menunaikan amanah sebagai kerajaan yang bertanggungjawab.

Beliau turut meminta orang Melayu tidak terlalu emosi dengan bergantung kepada isu perkauman dan keagamaan yang telah dipolitikkan, sebaliknya perlu lebih sensitif kepada isu-isu pembaziran dan rasuah.

Sama ada BN mahu terus meniru idea Pakatan atau tidak, ia bukan persoalan utama. Isunya ialah sejauh mana rakyat sanggup menahan derita dibohongi BN, dan apabila BN terdesak, difitnah pula dengan isu-isu kaum dan agama. – Roketkini.com
23.08.2011 - 04:54 Uhr


Akhbar Kompas semalam memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan keluarganya atas satu laporan yang disiarkan pada 4 Ogos lalu.

Berikut ialah berita sepenuhnya seperti yang tersiar di halaman 10 Kompas Minggu pada 21 Ogos.

PM Najib Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia
Oleh Jimmy S Harianto

Ada sekitar setengah jam Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Abdul Razak menerima kedatangan Kompas di ruang kerjanya di Kementerian Kewangan Malaysia, Putrajaya, Khamis (18 Ogos) tengah hari itu.

Selain membicarakan tulisan yang dimuat Kompas pada 4 Ogos, yang ternyata memberi kesan besar di Malaysia, tengah hari itu Kompas juga melakukan wawancara khas berkaitan dengan hubungan Indonesia-Malaysia.

"Saya terperanjat dengan muatan tulisan tersebut. Sebab faktanya, saya tahu itu tidak benar sama sekali," kata Najib.

"Apa lagi hal ini menyangkut nama Ketua Kerajaan negara jiran yang mana hubungan kita itu amat penting sekali," kata Najib lagi.

Tulisan yang ternyata memberi kesan besar di Malaysia itu, menurut Pejabat Perdana Menteri, rupanya dimanfaatkan untuk kepentingan politik tertentu.

Diperbanyak, dibuat salinan foto dan disebar ke desa-desa di seluruh pelusuk negeri jiran itu dalam rangka pilihan raya umum, yang bukan tidak mungkin akan diadakan dalam waktu terdekat.

"Boleh diadakan tahun ini, boleh tahun depan, boleh pula tahun 2013," kata Najib.

Tulisan itu dinilai merugikan pihak kerajaan kerana ia antara lainnya telah mengaitkan pemilikan syarikat Perimekar Sdn Bhd dengan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

NONE"Sedangkan itu tidak benar" dan juga tentang Datin Seri Rosmah yang ditulis menghabiskan AS$24 juta untuk sebentuk cincin berlian. "Sedangkan cicin itu tidak pernah dipesan oleh beliau (Rosmah), baik untuk dibeli mahupun sebagai bahan pameran peribadi."

Selain itu, tulisan itu juga mengaitkan keluarga atau calon keluarga Najib dengan yang disebut "mafia Rusia". Padahal menurut Najib, hal itu tidak berasas.

Atas pemberitaan tersebut, Pemimpin Redaksi Kompas Rikard Bagun, Sabtu (20 Ogos) di Jakarta, secara khusus menyatakan permintaan maafnya "kepada Ketua Kerajaan dan Keluarga," kata Rikard.

Peluang pilihan raya

Ketika ditanya mengenai peluangnya pada pilihan raya umum yang akan datang, Najib berkata parti pemerintah Barisan Nasional "sudah boleh memperbaiki keadaan".

Pernah tergoncang pada pilihan raya umum 2008 yang lalu di mana parti pembangkang di bawah bendera Pakatan Rakyat (PR) - di bawah pimpinan bekas Timbalan Perdana Menteri pada masa Mahathir Mohamad, iaitu Anwar Ibrahim - mampu menyeimbangi perolehan suara parti pemerintah, BN.

Pakatan Rakyat, yang terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Islam SeMalaysia (PAS), DAP (umumnya Cina) dan parti-parti kecil, mampu menguasai lima negeri. Sementara enam negeri dikuasai BN yang diterajui parti Melayu Umno.

Sebuah hasil yang tentu memeranjatkan berbanding pilihan raya sebelumnya ialah Barisan Nasional menguasai 10 negeri dan hanya satu negeri di Kelantan, yang dikuasai pembangkang PAS.

Peluang BN kali ini?

Boleh dikatakan sudah ada pemulihan keyakinan pada BN jika dilihat berdasarkan keputusan pilihan raya kecil.

Berdasarkan keputusan dua tahun kebelakangan ini, keadaan BN bertambah baik. Kita menang semua, kecuali satu saja. Dan kemenangan kita membawa BN ke kemenangan majoriti. Kelebihan undi pun meningkat.

Tetapi sayapun bersikap realistik juga. Sebab pilihan raya kecil tidak boleh dijadikan ukuran yang mutlak. Ukuran mutlak tentunya adalah pilihan raya umum, yang mungkin suasananya akan berbeza.

Jadi perlulah kita berusaha dengan segala daya upaya untuk membentangkan agenda dan program yang dapat memberi kepuasan dan keyakinan kepada rakyat.

Bukan sahaja dengan (membentangkan) program-program kerajaan, program ekonomi, tetapi juga program-program yang menyentuh rakyat. Program yang memberi kelegaan dan kepuasan kepada rakyat, terutama dalam konteks fenomena inflasi global - berhubungan dengan kenaikan harga makanan dunia.

Ini semua adalah isu-isu yang perlu kita tangani. Dan yang tak kurang penting adalah menjaga komunikasi dengan rakyat.

Mengenai fenomena demokrasi?


Model demokrasi itu berbeza-beza di setiap negara. Indonesia mempunyai pengalaman dari sistem yang agak ketat ke suatu demokrasi yang agak bebas, yang terbuka.

Malaysia memilih sistem yang melalui proses evolusi. Tetapi, prinsipnya jelas bahawa tidak ada kekebalan kepada parti pemerintah sekalipun. Bila ada pilihan raya, parti pemerintah senasib dengan parti pembangkang. Nasib di tangan rakyat, tak berlaku sebarang manipulasi untuk menentukan kesahihan dari perolehan suara. Undi ditentukan oleh rakyat.

Yang boleh menjadi polemik adalah definisi keterbukaan. Kita mempunyai pendapat tentang keterbukaan. Parti pembangkang pun mempunyai pendapat. Hanya saja, prinsip utama hak rakyatlah yang memilih kerajaan secara adil dan bebas.

Demokrasi juga diamalkan di Malaysia. Parti kerajaan pernah kalah di peringkat negeri dan memang belum pernah di peringkat pusat.

Di peringkat negeri sudah berlaku peralihan. Berlaku di Sabah. Di Terengganu juga pernah berlaku.

Harapan kepada Indonesia sebagai negara jiran yang juga Pengerusi Asean kali ini?


Saya mengharapkan hubungan bilateral (antara Malaysia dan Indonesia) ini sebagai hubungan yang amat intim. Ibarat hubungan dua negara tetangga yang mempunyai warisan yang sama dan erat daripada segi sejarah. Hubungan budaya, agama dan hubungan kekeluargaan (Najib mengaku keturunan ke-11 dari Kerajaan Gowa di Sulawesi Selatan).

Sudah tentu, hubungan Malaysia dan Indonesia ini diasaskan atas faktor yang lebih istimewa dan lebih unik. Dan kita harus menterjemahkan apa yang kita warisi ini sebagai legasi dalam bentuk hubungan pada konteks masa kini. Saling memberi manfaat kepada kedua bangsa.

Mengenai isu perbatasan kita cari penyelesaian. Tidak ada pertikaian yang tidak boleh diselesaikan. Harus ada kompromi jika kita mencari penyelesaian yang berbentuk penyelesaian politik.

- Bernama
23.08.2011 - 04:50 Uhr


ALOR SETAR: Empat remaja, termasuk dua daripadanya akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) terpaksa bermalam di lokap selepas dicekup berkhalwat dalam sebuah bilik hotel murah di Kuah, Langkawi, awal pagi kelmarin.

Tindakan berani dua remaja lelaki berusia 15 tahun itu membawa pasangan mereka yang setahun lebih tua menyewa di hotel itu dengan alasan hanya untuk bersahur sebenarnya membongkar kegiatan maksiat mereka.

Dua remaja lelaki itu adalah pelajar sebuah sekolah menengah di Kuah, Langkawi, manakala pasangan mereka pula tidak bersekolah.

Pegawai Penyiasat Pejabat Agama Daerah Langkawi, Muhammad Hidayat Halim, berkata dalam serbuan jam 3.45 pagi kelmarin, sepasukan anggotanya membuat pemeriksaan di hotel itu selepas mendapat maklumat awam.

Katanya, pasangan remaja itu agak berani kerana sanggup menyewa hotel yang hanya bersebelahan dengan pejabat agama daerah.

Beliau berkata, ketika anggota penguat kuasa mengetuk pintu dan memberi salam berulang kali seorang remaja perempuan yang hanya memakai tuala dalam keadaan panik dan takut membuka pintu.

"Pemeriksaan menemui pasangannya yang hanya berseluar pendek dan pemeriksaan lanjut menemui seluar dalam mereka di tepi katil. Kedua-dua remaja itu mengaku baru selesai melakukan hubungan seks," katanya.

Muhammad Hidayat berkata, hasil pemeriksaan turut menemui sepasang lagi kekasih berpakaian lengkap dan dipercayai baru bangun tidur terkejut melihat kehadiran anggota penguat kuasa berada di bilik berkenaan.

Ketika disoal siasat kedua-dua remaja perempuan itu mengaku bekerja di sebuah kafe di Langkawi dan baru berkenalan dengan pelajar lelaki terbabit.

"Mereka yang berasal dari Langkawi, mengaku menyewa hotel semata-mata untuk melakukan hubungan seks," katanya.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 9(1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana berkurung sehingga mendatangkan syak kepada orang ramai dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali. -BH
23.08.2011 - 04:40 Uhr


Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menafikan beliau melakukan seks dengan bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

"Saya secara mutlak menafikan dakwaan terhadap saya. Saya ingin menyatakan bahawa dengan sejelas-jelasnya bahawa saya tidak pernah mempunyai hubungan seksual dengan pengadu Mohd Saiful. Dakwaannya penipuan secara terang-terangan dan kejam dan akan dibuktikan sedemikian,” kata Anwar.

NONEAnwar, 64, yang membacakan kenyataan 32 muka dari kandang tertuduh, berkata tiada keterangan mengenai sebarang percubaannya untuk menyelak pintu unit kondomominium itu dari dalam.

Beliau berkata, berdasarkan testimoni Mohd Saiful, pengadu mempunyai kesempatan meninggalkan bilik itu tetapi beliau tidak berbuat demikian.

"Pengadu mempunyai peluang terbuka luas untuk lari tetapi beliau tidak berbuat demikian. Alasannya bahawa beliau terpaku ketakutan,” kata Anwar.

Anwar, yang membaca kenyataan itu hampir dua jam berkata, Mohd. Saiful sendiri telah mengaku bahawa beliau telah membawa bersama pelincir dan telah bersedia secara sukarela.

Selepas aksi yang didakwa, tertuduh menjelaskan mengenai testimoni pengadu bahawa Mohd Saiful telah minum dan berbual mesra dengannya.

Anwar berkata, tiada percubaan dibuat untuk mendapatkan rawatan dengan segera.

NONEMohd Saiful juga telah menghadiri satu majlis PKR dan menghadiri perjumpaan Kelab Anwar Ibrahim di rumahnya keesokannya tanpa menunjukkan sebarang tanda ketidakselesaan sama ada dari segi emosi dan fizikal.

Anwar, 63, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada 7 Ogos 2008 terhadap tuduhan melakukan hubungan bertentangan hukum alam di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun yang sama.

Pada 16 Mei, Hakim Mohamad Zabidin memerintahkan Anwar untuk membela diri selepas memutuskan bahawa Mohd. Saiful, ialah seorang saksi yang boleh dipercayai dan berwibawa.

- Bernama
23.08.2011 - 04:37 Uhr


Kebiasaannya umat Islam mengaji atau melakukan qiamullail sebelum bersahur, namun berbeza dengan pasangan kekasih ini apabila sanggup menunggu waktu bersahur dengan berasmara di atas tembok pantai.

Pengakuan berkenaan dibuat setelah kedua-duanya dicekup Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) dalam Ops Santai di Lebuh Sungai Pinang Bandar Sri Pinang Jelutong.

Mereka yang masih menuntut di sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) di negeri ini mengaku ingin bersahur, namun waktu terlalu awal untuk ke kedai makan dan mengambil kesempatan melepaskan penat di tembok pantai seawal jam 2 pagi.

Ketika ditahan, si gadis berbaring dan kepalanya diletakkan di celah riba kekasihnya, namun perbuatan mereka lebih mencurigakan apabila butang baju wanita sedikit terbuka sementara tudung yang dipakai sudah terbuka.

Seorang penguat kuasa kemudiannya menegur ada tudung terjatuh di bahagian belakang tembok dan pelajar wanita itu mengaku tudung itu miliknya.

“Saya pening kepala sebab itu tudung dibuka dan kami duduk di sini untuk berehat sahaja,” katanya kepada penguat kuasa.

Lelaki yang berasal dari Kelantan itu bagaimanapun hanya tersenyum sahaja ketika ditanya kenapa duduk di tempat yang gelap dan berdua-duaan bersama kekasihnya.

Namun, gadis yang berusia 18 tahun dan berasal dari Johor itu agak kasar ketika menjawab soalan penguat kuasa di lokasi kejadian.

“Kamu tahu apa kesalahan kamu duduk berdua-duaan di tempat gelap ini, dan kenapa mahu berdua-duaan di sini menunggu waktu bersahur.

“Kamu berdua tidak takut kena rompak atau samun?,” tegur seorang penguat kuasa JAIPP.

Mereka kemudiannya diberikan notis mengikut Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Pulau Pinang 1996 atas perbuatan kurang sopan, jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan.

Turut hadir dalam operasi berkenaan, Ketua Unit Operasi dan Penguat kuasa JAIPP, Khairul Azman Azizan dan hampir 20 penguat kuasa JAIPP. -SH

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com