Friday, September 2, 2011

MerdekaReview - Khadijah Sidek

Khadijah Sidek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Memoir Khatijah Sidek Puteri Kesateria Bangsa
Khadijah Sidek pernah menjadi ketua Wanita UMNO sebelum 1956. Ketika itu ia dikenali sebagai Pergerakan Kaum Ibu UMNO.
Khadijah Sidek menggantikan Raja Perempuan Perlis Tengku Budriah sebagai Pergerakan Kaum Ibu UMNO . Tengku Budriah memegang jawatan itu selama 3 bulan sahaja (September 1953 - 1954). Sebelum Tengku Budriah ialah Tan Sri Zainun Sulaiman atau Ibu Zain. Ibu Zain mengundurkan diri kerana masalah kesihatan. Khadijah Sidek diberhentikan / dipecat dan diganti oleh Tun Fatimah Hashim sebagai pemanhgku jawatan atas persetujuan Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

Isi kandungan

[sorokkan]

[sunting] Dipecat

Khadijah Sidek merupakan seorang wanita yang berani dan vokal menyuarakan masalah wanita. Beliau berani dipecat oleh parti UMNO . Beliau selalu bertentang pendapat dengan Syed Jaafar Albar dan Mohamad Yassin bin Abdul Rahman (bekas Setiausaha Agung UMNO dan saudara lelaki Tun Dr Ismail Abdul Rahman). Khadijah menuntut agar wanita turut dipilih menjadi calon dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1955 . Khadijah Sidek sebagai ketua Ksaum Ibu UMNO Johor mengugut 'tidak akan bergerak' jika tiada wakil wanita. [1]
Setiausaha Agung UMNO ketika itu terkejut dengan tuntutan dan ugutan itu. Setiausaha Agung UMNO mendesak agar wanita UMNO mengugurkan tuntutan yang dikira melampau itu.

[sunting] Ahli parlimen PAS

Khadijah Sidek menjadi Ketua Kaum Ibu PAS era 1950-an. Beliau menjadi Pesuruhjaya PAS Johor dan pernah menjadi Ahli Parlimen PAS yang pertama dari kalangan wanita setelah menang di Parlimen Dungun, Terengganu. Pembangkang di parlimen ketika itu ialah Dato' Onn Jaafar, Dr. Burhanuddin bin Muhammad Nur al-Hilmi, Khadijah Sidek, Zulkifli Mohammad dan Othman Abdullah.

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com