Sunday, April 10, 2011

Puluhan Ribu!! Himpunan Rakyat Sarawak Di Miri..!!(video)




Wartawan 8tv kantoi

Sidang akhbar Anwar mengenai prospek kemenangan PR di Sarawak diganggu soalan tak masuk akal

KUCHING: Gelagat seorang pemberita wanita dari stesen penyiaran 8TV yang bertanya soalan berkaitan jam tangan Omega pada sidang media Datuk Seri Anwar Ibrahim di Hotel Continental di sini, petang ini, mengundang kemarahan wartawan akhbar Sarawak.

Seorang wartawan akhbar Sarawak itu memintas dan menegur pemberita penyiaran berkenaan kira-kira jam 2.30 petang dengan menyatakan sidang media itu berkaitan isu Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak.

“Lebih baik tanya isu pilihan raya dan manifesto Pakatan Rakyat. Bukannya dengan bertanyakan soal-soal seks yang tidak masuk akal,” kata wartawan akhbar Sarawak itu sebelum disambut tepukan wartawan lain.

Sarawak memiliki banyak akhbar tempatan yang hanya berpangkalan di negeri itu, kebanyakannya dikawal regim Taib Mahmud tetapi mereka dipercayai mula berpaling tadah.

Pemberita penyiaran itu dilihat cuba mengheret isu video fitnah berbanding perkembangan PRN Sarawak hingga meresahkan puluhan wartawan lain.

Beliau dipercayai diarah pihak atasannya supaya bertanyakan soalan itu kepada Anwar bagi menggembar-gemburkan isu video fitnah yang tidak mendapat perhatian rakyat Sarawak.

Anwar pada sidang media itu menyifatkan soalan berkenaan jam tangan Omega itu membuktikan media arus perdana tidak putus-putus mencari jalan merosakkan reputasinya.

“Untuk apa saya menjawab soalan-soala ini (isu video fitnah)? Bukankah Azizah (isteri Anwar) sudah mengadakan sidang media berkenaan perkara ini?
“Inilah cara Barisan Nasional (BN) memperkudakan media dengan soalan yang tidak berkenaan,” kata Anwar yang kelihatan sedikit berang dengan soalan itu.- keadilandaily

PECAH BERITA!! Pilihanraya DUN Sarawak: Najib Altantuya Tidak Lagi Percaya Taib Mahmud!!


Sebentar tadi Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dalam satu sidang media di Hotel Grand Continental, Kuching, menyelar serta menghentam teruk perancangan Najib Altantuya yang akan berkampung di Sarawak selama enam hari ini bermula malam ini!

Anwar dalam sidang media bersama petugas media dari seluruh dunia mendakwa kehadiran Najib Altantuya ke Sarawak buat kali ketiga dalam tempoh sebulan membayangkan dua petanda:

Pertama, Barisan Najis sudah sememangnya terdesak untuk mempertahankan kedudukan Taib Mahmud dan kemenangan mereka DAN

Kedua, Najib Altantuya tidak lagi mempercayai Taib Mahmud mengepalai kempen Barisan Najis yang semakin lama semakin diasak hebat Pakatan Rakyat sejak kempen secara rasmi bermula 7 April lalu.

Anwar Ibrahim menambah, belum pernah dalam sejarah seorang Perdana Menteri turun terlalu kerap ke sesebuah negeri bagi membantu pemimpin Barisan Najis sekiranya dia sendiri tidak lagi yakin dengan keberkesanan jentera negeri!
Najib Altantuya dijangka tiba malam ini jam 740 malam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) dari KLIA setelah menyampaikan trofi pemenang perlumbaan Formula 1 yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang sekarang.

Anwar berjanji, sekiranya Najib Altantuya meneruskan rancangannya untuk memperbaiki serta menggempur kawasan Pakatan Rakyat, beliau dan seluruh jentera Pakatan Rakyat yang sudah berkampung di Sarawak lebih dua minggu akan memastikan "segala usaha yang dilakukan Najib Altantuya dan pemimpin Barisan Najis akan sia-sia".

Amaran Anwar membayangkan Pakatan Rakyat akan terus mengekalkan momentum positif pasca dari ceramah dan sesi bertemu pengundi di seluruh DUN sehingga hari pengundian pada Sabtu ini 16 April.

Turut hadir dalam sidang media khas tersebut adalah Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan beberapa pemimpin PKR negeri.

JALAN PULANG

Wartawan Ditahan Polis Selepas Sidang Media



KUALA LUMPUR 10 APRIL : Tiga wakil media ditahan polis sewaktu membuat liputan di KL Sentral hari ini termasuk Jurukamera TV Selangor.

Mereka menghadiri sidang media program Jelajah Mahasiswa Salamatkan Rakyat anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sebelum ditahan polis atas alasan menyertai perhimpunan haram.

Menurut sumber 11 orang ditahan kira-kira jam 10.30 pagi sejurus tamat sidang media program jelajah berkenaan yang disertai kira-kira 40 aktivis Mahasiswa.

solidariti mahasiswa malaysia pc at kl court complex 130810 ahmad syukri kamarudin 01Turut ditahan ialah wartawan dan jurukamera laman keadilandaily.com serta lapan aktivis SMM.

Jurukamera TV Selangor Naim Abu Bakar yang ditahan menyatakan dalam perbualan ringkas 'beliau ditahan oleh sekumpulan polis berpakaian preman dan dibantu polis bantuan KL Sentral.'

"Saya sedang duduk selepas habis (sidang media) tiba-tiba kena tangkap. Saya tunjuk Pas Media tapi tetap ditahan," kata beliau.

Mereka dibawa ke Balai Polis Jalan Travers Kuala Lumpur untuk direkodkan kenyataan kira-kira jam 12 tengah hari tadi.

Selepas memberi keterangan, mereka dibebaskan dengan jaminan polis kira-kira sejam kemudian.

TERKINI!! Pilihanraya DUN Sarawak: Sidang Media Anwar Ibrahim Di Kuching Sekarang!!


Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Anwar Ibrahim sedang mengadakan satu sidang media khas kepada seluruh agensi media tempatan dan antarabangsa yang kini sedang membuat liputan perjalanan kempen pilihanraya DUN Sarawak.

Sidang media kini berada di Hotel Grand Continental Kuching, tempat berlangsungnya majlis pengumuman calon-calon PKR kawasan zon Sarawak Selatan merangkumi tiga zon, 6 April lalu yang disempurnakan Timbalan Presiden, Azmin Ali.
Anwar sendiri mengumumkannya pada satu lagi majils yang sama di Sibu.

Dalam sidang media kini, Anwar akan memperincikan laporan perjalanan kempen bersama DAP dan PAS bermula 7 April lalu, di samping isu-isu terkini termasuk berita penarikan diri calon PKR N 51, Suriati Abdullah yang kemudian disahkan tidak benar.

Suriati baru saja dihubungi bilik gerakan utama PKR memaklumkan berita tersebut disebarkan oleh PBB.

Juga bakal disentuh prestasi terkini kesemua 48 calon PKR dan 20 calon DAP serta PAS yang bertanding.

PRN Sarawak : Calon PAS Tanjung Datu cuba dibeli


Nazri Abddullah
SANTUBUNG, 10 April: PAS membuat satu laporan polis ekoran calon mereka di Dewan Undangan Negeri (Dun) Tanjung Datu, Nani Sahari didakwa cuba diugut dan cuba dibeli pihak tertentu.
Laporan itu dibuat di Balai Polis Lundu 7 April lalu oleh wakil calon, Syed Abdul Rahman Syed Hussain.
Menurut Abdul Rahman, ketika sedang mengadakan kempen rumah ke rumah, calon menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai seorang pegawai polis.
Dalam perbualan itu, lelaki tersebut cuba memujuk beliau untuk berjumpa dan berunding tentang penyertaan beliau dalam pilihan raya negeri kali ini.
Bagaimanapun, Nani didakwa menolak pelawaan tersebut secara baik dan meletak telefon biarpun diajak bertemu sendirian beberapa kali.
"Calon bagitahu saya dia menolak pelawaan itu dengan memberitahu dia ada perinsip dan tidak mahu berunding apa-apa.
"Kita anggap ini satu percubaan untuk membeli, mengugut dan menyusahkan calon kita," katanya ketika ditemui semalam.
Katanya, pihak polis juga turut mengesahkan nombor telefon yang diguna untuk menghubungi calon itu adalah dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.
"Kita mahu polis mengadakan siasatan segera kerana kita tidak mahu perkara sama berulang dan boleh menjejaskan kempen calon," tegasnya.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar kemudiannya menunjukkan kepada Harakahdaily laporan polis yang dibuat oleh Syed Abdul Rahman itu.
Nani akan ditentang Tan Sri Adenan Satem dari BN manakala Gilbert Asson Anak Kulong (Bebas)

Anwar Jauh Di Depan, Najib Mula Pening

Bahang kini mula terasa. BN yang menerima tamparan hebat apabila rakyat Sarawak beralih perhatian terhadap kempen-kempen Pakatan Rakyat disana membuatkan BN semakin resah.

Sarawak yang merupakan 'fixed deposit' ataupun talian hayat untuk BN menduduki Putrajaya semakin kehilangan taringnya dengan kedatangan Pakatan Rakyat membawa pembaharuan dan harapan buat rakyat Sarawak yang selama ini mendiamkan diri dizalimi berpuluh tahun lamanya.

Sungguhpun BN menguasai media disana dan dibantu oleh media Semenanjung terutamanya siaran TV1 dan TV3 setiap hari melalui 'Sayang Sarawak', namun ceramah-ceramah anjuran Pakatan Rakyat tetap menjadi pilihan ribuan rakyat disana yang sentiasa memenuhi tapak ceramah yang belum pernah dilihat BN selama memerintah Sarawak.

Tempoh kempen yang berbaki selama seminggu ini telah memaksa Najib Razak untuk turun berkampung disini selama 6 hari untuk memastikan laluan ke Putrajaya tidak terlepas ketangan Pakatan Rakyat.

Amat terdesak sekali nampaknya BN apabila Najib Razak sendiri terpaksa turun berkempen dan entah berapa juta lagi wang kerajaan akan dihamburkan di Sarawak demi memastikan kuasa tidak terlepas dari tangan.

Petanda jelas ini merupakan isyarat kepada Pakatan Rakyat untuk terus berkerja keras dalam memastikan kemenangan semua calonnya di pilihanraya negeri Sarawak.

SUPP ceramah at Stutong C121. Ceramah anjuran SUPP di kawasan Stutong malam tadi. — Foto oleh Choo Choy May
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dijadualkan ke Sarawak sekali lagi malam ini dan akan 'berkampung' di bumi Kenyalang itu sehingga sehari sebelum pilihan raya negeri Sarawak ke-10 berlangsung.
Sebaik sahaja jadual Najib yang juga adalah pengerusi BN disahkan, timbul spekulasi bahawa kemungkin Sarawak akan menyaksikan beberapa kerusi di kubu kuatnya tumbang.

Najib mungkin menjadi perdana menteri pertama yang berkempen sebegitu aktif. Lazimnya, tugas itu diserahkan kepada timbalan perdana menteri manakala perdana menteri sibuk dengan urusan mentadbir negara di Putrajaya.Sejak mengambil alih tampuk pemerintahan negara pada April 2009, Najib hanya memainkan peranan kecil dalam pilihan raya kecil dan tindakannya kali ini dikata mengejutkan banyak pihak.

Lebih menarik lagi, tahun ini sahaja sudah dua kali beliau melawat Sarawak. Kali pertama pada 19 Mac lalu pada perhimpunan di Serian dan pada 7 April lalu beliau berjalan sekitar bandaraya di Kuching untuk bermesra dengan penduduknya.

Anwar juga di Kuching

Kali ini, tumpuan Najib adalah di bandar-bandar utama – Miri, Sibu dan Kuching – yang sejak beberapa hari lalu menyaksikan ribuan rakyat tertarik kepada ceramah yang dianjurkan oleh Pakatan rakyat.

Kerusi-kerusi di kawasan bandar-bandar utama itu dikatakan sebagai kawasan gelap di mana parti komponen BN, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) menghadapi persaingan sengit.

Najib juga dijadual melawan pekan-pekan kecil seperti Sri Aman, Lubok Antu, Betong, Engkilili, Sebuyau, Sadong Jaya, Bau, Bario, Sungai Baram, Lawas dan Limbang.

Sekilas pandang, perdana menteri dilihat cuba meninjau sokongan etnik-etnik berkenaan di kawasan luar bandar yang sebelum dikatakan sebagai 'simpanan tetap' BN.

Dan seperti pada beberapa pilihan raya kecil yang lalu, lawatan Najib tidak akan lengkap tanpa membawa 'ole-ole' untuk rakyat Sarawak.

Esok, Najib akan melawat Hospital Sri Aman yang dibina sebelum Sarawak mencapai kemerdekaan. Bangunan itu kini uzur dan memerlukan bantuan kewangan untuk dibaik-pulih.

Pada Khamis pula, beliau akan ke Sungai Baram, kawasan pembinaan empangan Bakun yang kontroversial dan dijadual melancarkan 'klinik terapung 1Malaysia'.

Najib juga akan menghadiri dua perhimpunan di Kuching pada malam ini dan esok dan dijangka membuat beberapa pengumuman penting bagi menarik undi di kalangan mereka yang tidak berpuas hati dengan BN.

Hari ini juga menyaksikan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim terus menggempur Sarawak dan fokusnya kali ini adalah di Kuching dan kawasan sekitarnya.

Anwar, dijadualkan berceramah di Asajaya, Kuching, Kampung Samariang dan Petrajaya.

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com