Monday, January 31, 2011

Game Over


Pengalaman-ngeri-2-mp-terperangkap Di Tenang

LABIS : Dua Ahli Parlimen (MP) PAS menceritakan pengalaman ngeri mereka awal pagi tadi sehingga terperangkap dalam satu 'pulau' banjir di Pogoh.

“Kami sekarang berada di Kampung Bukit Limau Manis, Pagoh 3, Segamat. Kami telah memaklumkan kepada pihak berkuasa. Bantuan masih tidak kesampaian. Paras air semakin naik dan hujan masih turun.
(GAMBAR: Dr Hatta bergambar dengan kanak-kanak di 'pulau' Pogoh tempat beliau terperangkap sehingga jam 8.30 malam 31 Januari. Selepas itu, beliau dibawa dengan bot penduduk kampung keluar dari situ dan dalam perjalanan menaiki Hilux. Kereta beliau terpaksa ditinggalkan di pulau 'Pogoh" ini)

Bekalan elektrik terputus. Kami sekarang tengah menumpang in satu rumah orang kampung dan dilayani dengan baik,” tulis Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli yang tersangkut di kampung tersebut bersama Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Mengimbas kembali peristiwa ngeri semalam, Dr Hatta berkata beliau dan Mahfuz cuba meninggalkan Labis pada pukul 1.30 pagi, namun tidak berjaya kerana tersekat kerana kesesakan yang teruk di Segamat.

“Kami tidak boleh meneruskan perjalanan, oleh itu kami berpatah balik ke arah Labis dan mengambil jalan Felda Chempedak ke Pagoh.

Selepas mengharungi dua kawasan banjir, masalah kami bermula,” imbas Dr Hatta.
(GAMBAR: Mahfuz bergambar dengan keluarga angkat tempat beliau menumpang ketika terperangkap)

Dalam perjalanan menghala ke Pagoh, Dr Hatta berkata mereka menemui lima kawasan banjir namun mereka berjaya merentasinya dengan kereta T Fortuner.

“Kawasan banjir terakhir sangat dalam airnya dan air mengalir dengan sungguh deras sekali. Air juga memasuki kereta, namun kita berjaya sampai ke kawasan tanah kering. Ia sudah 3 pagi pada masa itu,” kata Dr Hatta yang mengklasifikasikan peristiwa itu tersebut sebagai ‘sangat ngeri’.

Selepas itu, Dr Hatta dan Mahfuz membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan, dan selepas satu minit daripada tempat kejadian ngeri tadi, mereka sekali lagi bertembung dengan kawasan banjir, di mana kali ini Mahfuz, yang juga Naib Presiden PAS menasihatkan Dr Hatta untuk tidak mengambil risiko untuk mengharungi kawasan banjir keenam ini.

“Saya setuju dengan Mahfuz dan menghentikan kereta di tepi jalan berdekatan dengan dua rumah kampung yang bersuluh,” kata Dr Hatta.

Sebelum berehat sejenak di kereta, Dr Hatta sempat meletakkan satu petanda di masa gigi air berada untuk melihat perubahan paras air.

“Saya tidur nyenyak sehingga masa untuk solat subuh dan mendapati petanda yang saya letak telah hilang dan paras air hanya beberapa kaki saja daripada kereta. Subhanallah. Kami terperangkap di dalam satu pulau!” kata Dr Hatta lagi.

Namun begitu, nasib malang Dr Hatta dan Mahfuz di’offset’kan dengan layanan mesra penduduk-penduduk kampung di Kampung Bukit Limau Manis di mana mereka dijemput untuk menumpang di salah semua rumah mereka.

“Kami dijemput oleh orang kampung, menunaikan solat dan diberitahu bahawa daripada pengalaman lepas mereka, ia akan mengambil masa beberapa hari untuk paras air turun. Ahh sudahh!

Nasib baik ada bekalan elektrik untuk mencajkan Blackberry,” kata Dr Hatta yang ketika itu berasa yakin bahawa mereka akan diselamatkan oleh bantuan JKM atau pasukan Ahli Parlimen kawasan tersebut sekejap lagi.

“Saya yakin bahawa JKM atau pasukan ahli parlimen kawasan ini akan datang dengan boat untuk memberikan ikan sardin. Aku pun akan buat muka welfare tadah tangan,” tambah Dr Hatta.
Bagaikan jatuh ditimpa tangga, sehingga jam 2 petang tadi, menurut Dr Hatta, masih tiada orang dan pihak berkuasa yang datang menghulurkan bantuan, dan keadaan bertambah perit apabila bekalan elektrik turut terputus di kampung tersebut.

“Kami masih menunggu,” itulah mesej terakhir yang dihantar Dr Hatta dan Mahfuz kepada Harakahdaily tengah hari tadi. -Hrkh


Hadiah drp pengundi Felda DUN Tenang kepada seluruh Rakyat!!

Terima kasih para peneroka Felda serta ahli keluarga dalam DUN Tenang kerana terus memberikan undi kepada BeEnd / Umno dalam PRK kelmarin... BeEnd menang, petrol terus naik harga!! Kerana mengundi BeEnd, Rakyat di seluruh negara mengutuk kamu sampai ke liang lahad!
Menang Tenang, petrol RON97 dinaikkan harga gara-gara sokongan pengundi jahilyah yang cukup celaka!!!
RON97 naik 10 sen lagi
Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.
Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).
Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.
Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam.
Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.50 pada 4 Januari tahun ini.
Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.
Apungan itu diperkenalkan tahun lalu dan satu gred baru petrol RON95 turut diperkenalkan.
Harga bagi RON95 kini ditetapkan pada kadar RM1.80 seliter.
Pengurangan subsidi bagi bahan keperluan seperti petrol telahpun mula diperkenalkan melalui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) sejak awal tahun lalu.
Badan berkenaan ditubuhkan bagi mengurangkan beban subsidi negara. -M'kini


Ternyata Mahathir Ingin Mati Sebagai Seorang Firaun


Dr M: Islam Nik Aziz lebih teruk dari Islam nasionalis


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kepercayaan agama Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat - yang disebutnya sebagai 'Islam Nik Aziz' - lebih teruk daripada 'Islam nasionalis'.


"Sesungguhnya Islam Nik Aziz lebih teruk dari Islam nasionalis," kata Dr Mahathir.


Beliau rela mempertahankan (menteri mentor Singapura) Lee Kuan Yew dengan menganggap cadangan Lee Kuan Yew supaya orang Islam Singapura tidak terlalu kuat berpegang kepada ajaran Islam adalah tidak seburuk dari Islam nasionalis Melayu."

Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata, bayangkan sahaja pendekatan Islam bawah pemerintahan Nik Aziz ketika beliau duduk sebaris dengan pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat seperti Lim Guan Eng (setiausaha agung), Karpal Singh (pengerusi) dan Lim Kit Siang (penasihat).

"Jika pendapat rakan bukan Islam Nik Aziz menuntut supaya amalan ajaran Islam dilonggarkan, Nik Aziz mungkin bersetuju kerana Islam nasionalis lebih teruk daripada Lee Kuan Yew," sindir Dr Mahathir.

Pada 27 Januari lalu, Utusan Malaysia juga melaporkan Nik Aziz mengeluarkan kenyataan itu dengan membandingkan dengan sikap segelintir orang Melayu di negara ini yang membuang sama sekali Islam dan mengambil pendekatan nasionalisme.

Melayu pecah tiga

Menulis di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata, hasil perjuangan nasionalisme Melayulah banyak nilai Islam diterapkan dalam pemerintahan jika dibanding dengan pengamalan di zaman British yang mana ramai pembesar Melayu minum arak, pekerja Melayu minum todi dan ramai yang tidak sembahyang.

"Teruk sangatkah orang nasionalis ini dalam mengamal ajaran Islam?" soal Dr Mahathir lagi.

Beliau juga sebaliknya membidas menteri besar Kelantan itu dan PAS yang hasil terbesarnya didakwa memecahbelahkan orang Islam di negara ini, termasuk melalui penubuhan parti Islam itu sendiri.

Sokongan kepada parti Melayu Semangat 46 suatu masa dulu, juga menyebabkan orang Melayu berpecah menjadi tiga.

"Tidak cukup dengan ini Nik Aziz sanggup bekerja keras dengan DAP untuk menubuh Pakatan. Bahawa dahulu PAS mendakwa kerjasama Umno dengan orang bukan Islam menjadikan mereka kafir dilupakan sahaja kerana ingin menjadikan Pakatan musuh Umnoyang kuat.

"Dengan cara ini Nik Aziz menentukan kali ini perpecahan orang Melayu Islam kepada tiga pasukan yang lemah menjadi kekal," coret Dr Mahathir sambil menambah ajaran bahawa orang Islam itu bersaudara tidak dihiraukan oleh Nik Aziz. -mk

Jelas bahawa Tun Dr Mahathir ialah golongan yang tidak tahu tentang Islam apabila menjuzukkan Islam sebagai Islam Nasionalis dengan Islam Nik Aziz.

Islam itu satu, Islam itu ad-deen, Islam itu satu tatacara hidup.

Apabila kita menyebut "tatacara hidup" agaknya tatacara hidup siapakah yang menepati tacatacara kehidupan Islam? Nik Azizkah atau Mahathir?

Begitu juga dengan sistem berkerajaan. Sistem kerajaan siapakah yang mengikut acuan Islam? NikAzizkah atau Mahathir?

Jangan lupa Mahathirlah merupakan Perdana Menteri yang secara terang-terangan mengakui bahawa beliau menyekat pembangunan di Kelantan kerana Kelantan diperintah oleh PAS.

Jangan lupa Mahathirlah merupakan Perdana Menteri yang telah menghapuskan royalti minyak Petronas Ke Terengganu dan Kelantan setelah pada tahun 1999, Terengganu dan Kelantan jatuh ke tangan PAS.

Tidakkah ciri-ciri pemerintahan TDM itu yang menganiaya dan menindas PAS yang dianggotai 100% umat Islam itu lebih dasyat dari pemerintahan kafir?

PAS tidak semudah itu dapat mengampunkan dosa itu.

Ada yang menyanjung anda begitu hebat kerana adanya Putrajaya, Twin Tower dan lain-lain. Ya memang hebat, sehingga orang terpukau dengan kehebatan itu.

Tetapi ingat dan sedarlah di Mesir, Firaun itu juga hebat yang telah memajukan rakyat di zamannya, malah mempunyai Piramid yang sehingga sekarang masih tegap wujud, tetapi di sisi Allah Firaun itu dilaknat Allah - tercatat di dalam Al-Quran - yang sehingga kini mayatnya tidak diterima bumi! -GB



We don’t want life to go back to normal until Mubarak leaves..

Sempena Perhimpunan Besar-besaran 1juta Rakyat Esok (selasa 1 feb)…
Clergies from Al Azhar Islamic university, one showing his identity card, chant anti-government slogans during a protest in Tahrir, or Liberation, Square, in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
Clergies from Al Azhar Islamic university, one showing his identity card, chant anti-government slogans during a protest in Tahrir, or Liberation, Square, in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
Clerics from Al Azhar Islamic university, some holding their identity cards, chant anti-government slogans during a protest in Tahrir, or Liberation, Square in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
Clerics from Al Azhar Islamic university, some holding their identity cards, chant anti-government slogans during a protest in Tahrir, or Liberation, Square in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
CAIRO, EGYPT - JANUARY 31: Islamic leaders chant slogans against Egyptian President Hosni Mubarek in Tahrir Square during afternoon anti-government protests January 31, 2011 in central Cairo, Egypt. Protests continued unabated in Cairo January 31, as thousands marched to demand the resignation of Egyptian President Hosni Mubarek.
A wounded demonstrator carries a poster in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
A wounded demonstrator carries a poster in Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
Egyptian anti-government protesters take photos of one of the many and colorful placards with their camera phones at the continuing demonstration in Tahrir square in downtown Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak.
Egyptian anti-government protesters take photos of one of the many and colorful placards with their camera phones at the continuing demonstration in Tahrir square in downtown Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak
People chant anti-government slogans during a protest in the capital's central Tahrir, or Liberation, Square, Cairo, Egypt, Monday Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to ratchet up pressure for President Hosni Mubarak to leave.
Anti-government protestors pray in Tahrir Square in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak. The arabic on the sign reads "I'm Egyptian, anti-destruction".
Gambar-Gambar Selepas Magrib Waktu Kaherah 7:30 pm (1:30 am 1 feb waktu Malaysia)
Anti-government protesters are seen in Tahrir Square at nightfall in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak.
Anti-government protesters are seen in Tahrir Square at nightfall in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak.
Anti-government protesters pray in Tahrir Square in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak. The Arabic on the woman's headband reads "Mohammed is the prophet".
Anti-government protesters pray in Tahrir Square in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak. The Arabic on the woman’s headband reads “Mohammed is the prophet”.
Anti-government protesters chat as others pray behind them in Tahrir Square in Cairo, Egypt, Monday, Jan. 31, 2011. A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo's streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak.
CAIRO, EGYPT - JANUARY 31: Young Egyptians sit in the grass of Tahrir Square during afternoon anti-government protests January 31, 2011 in central Cairo, Egypt. Protests continued unabated in Cairo January 31, as thousands marched to demand the resignation of Egyptian President Hosni Mubarek.
A protester sleeps on an Egyptian flag as protesters defy the government-imposed curfew in Cairo's Tahrir Square January 31, 2011.
.

Egypt’s opposition calls for 1 million on streets

CAIRO – A coalition of opposition groups called for a million people to take to Cairo’s streets Tuesday to demand the removal of President Hosni Mubarak, the clearest sign yet that a unified leadership was trying to emerge for Egypt’s powerful but disparate protest movement.
In an apparent attempt to defuse the weeklong political upheaval, Mubarak named a new government Monday — dropping the widely hated interior minister in charge of security forces. But the lineup was greeted with scorn in Tahrir Square, the central Cairo plaza that has become the protests’ epicenter, with crowds of more than 10,000 chanting for Mubarak’s ouster.
“We don’t want life to go back to normal until Mubarak leaves,” said Israa Abdel-Fattah, a founder of the April 6 Group, a movement of young people pushing for democratic reform.
In what appeared to be a reaction to the opposition call, state TV aired a warning from the military against “the carrying out of any act that destabilizes security of the country.”
If Egypt’s opposition groups are able to truly coalesce, it could sustain and amplify the momentum of the week-old protests. A unified front could also provide a focal point for American and other world leaders who are issuing demands for an orderly transition to a democratic system, saying Mubarak’s limited concessions are insufficient.
But unity is far from certain among the array of movements involved in the protests, with sometimes conflicting agendas — including students, online activists, grassroots organizers, old-school opposition politicians and the fundamentalist Muslim Brotherhood, along with everyday citizens drawn by the exhilaration of marching against the government.
So it was not clear how much the groups that met Monday represent everyone. The gathering of around 30 representatives, meeting in the Cairo district of Dokki, agreed to work as a united coalition and supported a call for a million people to turn out for a march Tuesday, said Abu’l-Ela Madi , the spokesman of one of the participating groups, al-Wasat, a moderate breakaway faction from the Muslim Brotherhood.
But they disagreed on other key points. The representatives decided to meet again Tuesday morning at the downtown Cairo headquarters of Wafd, the oldest legal opposition party, to finalize and announce a list of demands. They will also decide whether to make prominent reform advocate Mohamed ElBaradei spokesman for the protesters, Madi said. -AP


Demontrasi besar-besaran Jumaat 4 Februari: Berkumpul di KLCC dan Masjid KLCC menuju Kedutaan Mesir



Ummat Islam dan seluruh rakyat berbilang kaum di negara ini diseru berhimpun secara aman ke Kedutaan Mesir Jumaat, 4 Februari ini bermula dari Masjid KLCC dan sekitar Bangunan KLCC menuju kedutaan di No. 12, Jalan Rhu off Jalan Ampang Hilir.

Demikian tegas Pengerusi JK Mobilisasi dan Demokrasi PAS Pusat, Mohd Sabu kepada pihak media sebaik usai memasukkan memorandum kepada Kedutaan Mesir ke dalam peti surat pintu pagar kedutaan tersebut. Wakil duta enggan menerima dan berbincang mengenai kandungan memorandum yang dikemukakan oleh kumpulan solidariti NGO dan Pakatan Rakyat kira-kira jam 12 tengahari tadi.

Mohd Sabu berkata, barangkali duta (Mesir) enggan menerima memorandum mereka kerana melihat demontrasi itu kecil maka pada 4 Februari ini, pihaknya akan menggerakkan rakyat untuk berhimpun di hadapan kedutaan ini secara besar-besaran.

"Harap pihak media sebarkan. Kita akan adakan himpuna n besar Jumaat ini. Mula dari KLCC menuju ke sini. Kita mesti bersama-sama rakyat Mesir yang mahukan perubahan dan menolak kempinan regim Hosni Mubarak sekarang," tegasnya.

Pagi tadi, lebih 100 orang kumpulan solidariti NGO dan Pakatan Rakyat yang diketuai Mohd Sabu berkumpul dan menyatakan bantahan di hadapan Kedutaan Mesir di Ampang. Mereka menaikkan sepanduk "Down Mesir" dengan meletakkan lambang Isreal pada dahi gambar Hosni Mubarak.



PELAJAR MESIR: JAWAPAN MUHYIDDIN DIKESALI




Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah hari ini mengesahkan bahawa semua pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir selamat setakat 4.30 petang ini (waktu di Malaysia). Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika di Labis hari ini memberitahu bahawa tiada keperluan untuk membawa balik pelajar-pelajar Malaysia buat masa ini. Jika pelajar-pelajar berkenaan ingin pulang, mereka boleh melakukannya dengan membiayai sendiri perjalanan pergi dan balik dari negara itu, menurut Muhyiddin lagi.


Wisma Putra dalam satu kenyataan pula turut menasihati ibu bapa dan anggota keluarga agar tidak terlalu bimbang kerana kedutaan serta Jabatan Penuntut Malaysia sentiasa memantau perkembangan terkini, selain berhubung dengan pelajar dan rakyat Malaysia berkenaan.


Dua bilik operasi juga telah ditubuhkan iaitu di Kementerian Luar Negeri, Putrajaya dan di Kedutaan Besar Malaysia, Kaherah.


Ia boleh dihubungi di talian 03-88892746 / 03-88874570 (Putrajaya), dan 00-202-37610013 sambungan 116, atau 00-202-37610164 (Kaherah) dan bercakap dengan Penasihat Menteri Saharudin Hassan, Setiausaha Kedua Samsul Kahar Kamarudin serta Setiausaha Ketiga Iskandar Harman.



Bagi Majlis Amanah Rakyat (MARA) pula, pihak MARA masih meneliti perkembangan pelajar Malaysia di sana dari masa ke semasa dan menganggap keadaan adalah terkawal. Ketua Pengarahnya, Ibrahim Ahmad akan bekerjasama dengan Wisma Putra bagi mendapatkan nasihat dan arahan untuk tindakan selanjutnya.


Namun begitu tindakan oleh kerajaan Malaysia, ibu bapa kepada para pelajar Malaysia di sana dimaklumkan oleh kebanyakan anak-anak mereka ialah keadaan mereka di sana dalam keadaan yang perang yang menyebabkan mereka terpaksa tinggal di dalam kediaman mereka sahaja.


Bukan itu sahaja, masalah keselamatan amat teruk di sana kerana penduduk yang berdemonstrasi mengambil peluang untuk mencuri, merompak dan melakukan jenayah di dalam situasi anarki buat masa ini.


Malah, pelajar-pelajar Malaysia semakin kekurangan bekalan makanan kerana keadaan anarki di Mesir menyebabkan banyak kedai dan pasaraya ditutup. Tindakan kerajaan Malaysia yang enggan menghantar kapal terbang tentera udara bagi mengambil pelajar Malaysia adalah dikesali, menurut kebanyakan ibu bapa di sini.


Mereka hairan tindakan kerajaan Malaysia yang ada hingga menyifatkan kerajaan BN berbuat demikian kerana ‘menghukum’ pelajar-pelajar Malaysia di Mesir yang didakwa mereka ramai yang tidak menyokong parti pemerintah BN. Malah, ada yang beranggapan kerajaan BN bimbang pelajar-pelajar ini akan membawa sentimen yang berlaku di Mesir dan Tunisia yang boleh menggugat kerajaan BN.


Insiden yang semakin memburuk di Mesir itu telah menyebabkan beratus-ratus penduduk negara itu telah terbunuh. Malah, wujudnya kumpulan militan bermaharajalela mengambil kesempatan yang berlaku itu untuk menggempur penjara-penjara seluruh negara itu bagi membebaskan rakan-rakan mereka.


Keadaan yang semakin getir ini boleh dilihat apabila kerajaan Amerika Syarikat, India dan United Kingdom telah menghantar pesawat bagi mengambil pulang rakyat mereka yang berada di Mesir yang mahu pulang.


Ramai ibu bapa di Malaysia berasa kesal dengan keputusan Muhyiddin yang disifatkan sebagai mempunyai agenda tertentu. Namun begitu, mereka berharap kerajaan Malaysia berfikiran professional dan bertanggungjawab di atas nyawa anak-anak muda pembina Malaysia di masa hadapan dengan menghantar pesawat mengambil mereka pulang buat sementara waktu.


-KLToday.com


Selepas Tenang, PAS rangka strategi berkesan

KUALA LUMPUR, 31 Jan: PAS akan merangka strategi berkesan dalam pilihanraya seterusnya dan akan melakukan desakan agar pilihan raya yang bebas dan telus dilaksanakan di Malaysia.


Demikian kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily ekoran kekalahan calonnya, Normala Sudirman di Tenang.


Calon BN pada PRK Tenang, Mohd Azahar Ibrahim mendapat 6,699 undi menewaskan calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat, Normala Sudirman atau Cikgu Mala yang memperolehi 2,992 undi dengan majoriti 3,707 undi.


Meskipun berjaya mempertahankan kerusi Dun Tenang, namun BN gagal mencapai majoriti sasaran iaitu 5,000 undi sebagaimana yang pernah dihasratkan oleh Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Menurut Abdul Hadi yang juga anggota Parlimen Marang, PAS senantiasa menegaskan bahawa demokrasi tulen bukan terbatas kepada perubahan cetakan kertas dan kotak undi semata-mata,.
Tetapi ianya mestilah bertitik tolak dari peraturan yang adil, senarai pengundi yang bersih, media yang bebas, persekitaran kempen yang bebas dari sogokan dan ugutan rasuah projek pembangunan yang melimpah ruah semasa tempoh berkempen, dan berbagai lagi ciri yang mentakrifkan sebuah sistem demokrasi yang adil dan tulen.


Berikut adalaah kenyataan penuh beliau:


KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS


“Keputusan Pilihan Raya Kecil DUN N.05 Tenang”


Parti Islam SeMalaysia (PAS) ingin menyampaikan ucapan terimakasih yang tidak terhingga kepada seluruh petugas pilihan raya kecil DUN Tenang dari berbagai latarbelakang politik, Pengarah dan Jawatankuasa Pilihan Raya PAS – DAP – PKR yang bertungkus lumus menggerakkan jentera kempen, Pengerusi dan Badan Perhubungan PAS Negeri Johor dan seluruh Negeri serta orang perseorangan dari pelbagai rumpun bangsa yang datang menyumbangkan tenaga dan sokongan.


Ucapan tahniah diucapkan kepada calon PAS iaitu Cikgu Normala Sudirman dan keluarga beliau yang telah berjaya menggerakkan semangat juang yang tinggi di kalangan petugas sepanjang pilihan raya berjalan.


Jutaan terima kasih juga kepada seluruh pengundi berbagai kaum yang telah memberikan kepercayaan dengan mengundi PAS sebagai wakil Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil berkenaan.


PAS amat menghargai sokongan dan harapan semua pihak dalam pilihanraya kecil ini untuk melihat fajar baru menyinsing dalam dominasi politik baru di tanah air tercinta ini.


Keputusan pilihanraya ini walaupun tidak menyebelahi kita, tetapi ianya telah menjadi kunci kepada semangat juang kita seterusnya dalam proses untuk kita melakukan perubahan yang menyeluruh dan bermakna dalam sistem demokrasi yang berat sebelah ini.


Kita akan terus menerus merangka strategi berkesan bagi meningkatkan keupayaan dan kebersamaan gerakerja dalam pilihanraya seterusnya, dan dalam masa yang sama akan melakukan desakan agar pilihan raya yang bebas dan telus dilaksanakan di Malaysia.


Untuk kesekian kalinya kita berhadapan dengan Umno-BN yang menggerakkan jentera kerajaan dengan bajet yang tidak terbatas, media berat sebelah yang masuk di tiap-tiap buah rumah, dan peraturan pilihan raya yang tidak berasaskan suasana pertandingan di lapangan yang sama rata.


Oleh yang demikian, usaha menggerakkan massa menerusi saluran parti politik dan NGO akan terus dilaksanakan agar demokrasi yang tulen dapat ditegakkan.


Kita senantiasa menegaskan bahawa demokrasi tulen bukan terbatas kepada perubahan cetakan kertas dan kotak undi semata-mata, tetapi ianya mestilah bertitik tolak dari peraturan yang adil, senarai pengundi yang bersih, media yang bebas, persekitaran kempen yang bebas dari sogokan dan ugutan rasuah projek pembangunan yang melimpah ruah semasa tempoh berkempen, dan berbagai lagi ciri yang mentakrifkan sebuah sistem
demokrasi yang adil dan tulen.


Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS


26 Safar 1432 H / 31 Januari 2011 M

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com