Saturday, January 22, 2011

Ahli Umno Labis Protes Pemilihan Mohd Azhar sebagai calon



http://buletinonline.net/images/stories/berita39/prkTenang1.jpg- dan menyeru seluruh pengundi Tenang menolak Azhar
Pemilihan Mohd Azhar Ibrahim sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi menentang calon PAS Normala Sudirman dalam pilihanraya kecil N.05 DUN Tenang, Johor, dilaporkan menimbulkan banyak persoalan dikalangan ahli-ahli Umno sendiri.

Tidak kurang yang bersedih dan kecewa kerana tindakan tersebut telah mengenepikan dan menghina Umno Bahagian Labis sendiri

"Sedih hati bukan kepalang. Sebagai orang yang lama bergerak aktif dalam Umno di Bahagian Labis, rata-rata kecewa dengan keputusan pucuk pimpinan Umno Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak hilang kepercayaan kepada seluruh kepimpinan Umno bahagian ini,"kata seorang ahli Umno Labis yang tidak mahu dikenali.

Walaupun media arus perdana memutarkan cerita-cerita yang 'sedap didengar' namun di arus bawah, sikap pemimpin tertinggi Umno memilih Mohd Azahar yang bukan dari kalangan kepimpinan Umno Labis amat dikesali.

"Buruk sangatkah kepimpinan Umno Labis? Apakah tiada seorang pun dari kalangan pemimpin Umno Bahagian Labis yang layak ditonjolkan sebagai calon mewakili Umno dalam PRK Tenang ini?

"Nampaknya, pucuk pimpinan parti sekarang ini tidak mahu langsung mendengar kehendak orang bawah. Mereka memilih calon ikut kehendak mereka dan ahli-ahli Umno yang “membajak sawah, menebas hutan dan membuang onak duri” hanya dijadikan kerbau bajak tetapi yang menuai hasil tetap mereka yang datang dari istana,"kata ahli Umno berkenaan,

Oleh itu, beliau mencadangkan agar anak-anak peneroka dalam DUN Tenang beralih dan menyokong PAS kerana menurutnya amalan Feudalisma, memilih anak bangsawan dan juga anak beranak serta waris-waris (kronisme) sebagai pemimpin dalam Umno

"Eloklah, anak-anak peneroka beralih arah dari menyokong Umno kepada menyokong parti pembangkang. Ini kerana Umno lebih melihat kepada anak bangsawan dari anak peneroka dan anak petani,"jelasnya dan menyenaraikan bagaimana Feudalisme sedang berlaku dalam Umno.

"Najib sendiri anak kepada bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Razak, Datuk Seri Hishammuddin Hussein anak kepada Allahyarham Tun Hussein Onn, Datuk Mukhriz Mahathir anak kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad, di Tenang, pemilihan Mohd Azahar Ibrahim kerana dia anak kepada Allahyarham Ibrahim Daud, bekas Senator, bekas ADUN Tenang dan bekas Ketua Umno Bahagian Labis.

"Begitu juga ADUN Parit Jawa, Dr. Robiah Kosai yang juga Exco Kerajaan Negeri Johor yang pernah terpilih menjadi Ahli Parlimen Muar dan Setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi adalah anak kepada bekas wakil rakyat Muar, Allahyarham Datuk Kosai,"ujarnya.

Selain itu menurutnya, bekas Timbalan Menteri Perusahaan Utama, Zainab Bon Abu Bakar juga adalah anak kepada bekas wakil rakyat yang lebih tiga penggal menjadi Ahli Parlimen Tebrau. Mohd Tawfek Tun Dr. Ismail pula pernah dipilih menjadi Ahli Parlimen Sungai Benut kerana beliau anak kepada Allahyarma Tun Dr Ismail Abdul Rahman.

Begitu juga Tan Sri Syed Hamid Albar pula adalah anak kepada Allahyarham Tan Sri Syed Jaafar Albar sudah mewakili Parlimen Kota Tinggi lebih dari lima penggal. Datuk Abd Hamid Abd Rahman, ADUN Renggam merupakan menantu kepada Allahyarham Datuk Fatimah Salim, bekas Ketua Umno Bahagian Sungai Benut. Hari ini Datuk Senator Sharifah Azizah Syed Zain pula muncul sebagai salah seorang pemimpin wanita dari Johor kerana beliau adalah anak kepada Allahyarham Datuk Syed Zain bekas ADUN Parit Raja dan Speaker Dewan Undangan Negeri Johor.

Sama seperti Datuk Nurjazlan Mohamed, Ahli Parlimen Pulai yang juga Pengerusi UDA merupakan anak kepada bekas Setiausaha Agung Umno dan Menteri Penerangan, Allahyarham Tan Sri Mohamed Rahmat.

"Rata-rata anak pemimpin, menantu pemimpin dan adik beradik pemimpin Umno terpilih menjadi wakil rakyat, walaupun kelulusan mereka tidak seberapa tetapi mereka yang merupakan cikgu sekolah, peniaga dan orang biasa diketepikan sahaja oleh Umno kerana ‘bukan darah bangsawan’,"katanya kesal.

Secara totok beliau mendedahkan, di Johor kini, ada dua ADUN adik beradik, seorang bernama Osman Safian merupakan ADUN Kempas dan seorang lagi Datuk Aziz Safian, ADUN Nusa Jaya dan merupakan Ketua Umno Bahagian Gelang Patah.

Justeru beliau menyeru seluruh Umno Labis dan seluruh kepimpinan Umno Labis memprotes tindakan pemimpin atasan.

"Mesej yang keras perlu dihantar kepada Najib dan Ghani supaya jangan sesuka hati memilih calon yang berada di luar dari “kotak kepimpinan Umno bahagian” sendiri,"tambahnya. -BO

No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com