Tuesday, May 24, 2011

Taufan Tornado Melanda Missouri AS ,


Taufan tornado melanda Kota Joplin, Missouri, Amerika Syarikat (AS) hari ini. Diberitakan ramai yang terkorban di dalam bencana ini, namun belum diketahui dengan pasti jumlahnya.

Berdasarkan kesan selepas tornado berlangsung, tampak jelas kerosakan teruk yang diakibatkan oleh taufan tornado tersebut. Ketika ini jumlah yang terkorban ialah 24 orang, namun dilihat dari kerosakan dijangkakan jumlah yang terbunuh akan terus bertambah.

Jumlah yang terkorban tersebut disiarkan oleh akhbar Springfield News, sementara pihak pemerintah setempat masih berusaha menentukan jumlah sebenar yang terkorban. Sedangkan jumlah korban tercedera masih belum diketahui secara jelas.

Taufan Tornado juga mengakibatkan bekalan eletkrik terputus di beberapa wilayah Joplin. Sebuah gereja bahkan diketahui hancur dipukul badai dahsyat ini.

"Aliran elektrik terputus, kami tidak dapat menghubungi mangsa korban," kata ahli cuaca dari Badan Cuaca Nasional Bill Davis seperti dikutip The New York Times, Isnin (23/5/2011).

Sebelum ini pada Mei 2008 lalu, terjadi pula taufan tornado di dekat wilayah Joplin. Ketika itu kekuataan tornado serupa yang menyerang Joplin saat ini, namun beruntung badai tersebut tidak menyentuh Kota Joplin di kala itu.









No comments:

Post a Comment

Terimakasih atas cadangan dan pandangan. **Your suggestion and advice is highly appreciated.** passpk@hotmail.com